Zonnetje in huis

Februari 2008 heb ik 3 zonnepanelen op mijn dak geplaatst. Op zich is de lol er snel af, want je hebt op zich geen idee wat ze nu precies doen. Om dat te volgen moest ik steeds naar zolder om te kijken op een meter die er tussen hangt. Dus ik weet dat ik vanaf dat ik de panelen heb geplaatst 3253 kwh heb opgewekt. dat is op zich een aardige besparing 3523*0.23€= 810.29 euro.(nog 3000 kwh en ze zijn betaald, excl renteverlies). Doch ik wilde ook lol. Ik wil ze graag kunnen volgen, wat  het nu per dag, per uur of zelfs per minuut oplevert. Als ik dat wilde, moest ik naar boven de laptop aansluiten op de omvormer en dan kon ik hem uitlezen wat hij de afgelopen 14 dagen had gedaan. Veel te veel gedoe dus. Ik was jaloers op vriendjes die live hun panelen konden volgen. Dus regelmatig keek ik op google of mijn soladin ook niet aan te sluiten is op zo een mooie live monitor. En ja hoor sinds enige tijd bestaat er een kastje dat je aansluit op je omvormer en op je netwerk. Intern in je eigen netwerk kan je dan direct kijken wat er allemaal gebeurt met je panelen en omvormer. Ook kan je jouw logger aanmelden bij een centrale website van de leverancier en bij het internationale pvoutput. LOL dus. op http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=5162 zijn mijn paneeltjes te volgen.

Vervolgens sloeg ik door, want op de site van fp4all zag ik dat je ook op de slimme meter een logger aan kan sluiten en helemaal los kan gaan in het monitoren van je electra gebruik, teruglevering en gas gebruik. Maar dan moet je wel slimme meters hebben hangen. Die had ik niet, daar ik een ouderwetse meter had, die gewoon terug draaide als ik meer stroom opwekte dan ik zelf gebruikte. Dus ik had geen enkel belang om een slimme meter op te laten hangen. Maar ja nu als je de meter per minuut kan loggen en direct een verband kan leggen tussen gedrag en meet resultaten, tja dan wordt het wel heel leuk.

Volgende vraag was natuurlijk hoe kom ik aan slimme meters, op de site van Liander werd ik wijzer, je kan deze gewoon bij Liander aanvragen en tegen vergoeding van bijna 90€ komen ze de meters omruilen. Doch er stond ook dat als je zonnepanelen hebt gratis de slimme meters kan krijgen, maar dan moet je, je wel aanmelden als leverancier. Dus mij aangemeld en een paar dagen later kwam de monteur langs om de meters te vervangen. Fijne is ook dat hij kijkt of je geen lekkage hebt in je gasleidingen.

Logger aangesloten op de elektra meter (de gasmeter wordt door de monteur verbonden met de elektra meter) verbinding met mijn netwerk gemaakt. En ja ik zie nu Live het gebruik van gas, import elektra (laag en hoog tarief) en wat ik terug lever aan elektra.

In het privé gedeelte van de fp4all site kan ik nu een totaal overzicht zien van wat ik opwek, wat ik terug lever, en wat ik importeer aan elektra. De opbrengst van mijn zonnepanelen kan je volgen, mijn gebruik niet, want uit het gebruik kan je opmaken of we thuis zijn of niet. Het dievengilde wil ik niet wijzer maken, dus die cijfers maak ik niet live zichtbaar.

Meten is weten!

Buien

Elk jaar ga ik met mijn vrouw 3 á 4 weken kamperen. En elk jaar is het weer een feest. Landen, gebieden en steden verkennen, meestal zijn we er voor het eerst. Belangrijk voor mij is, dat ik mij steeds weer laat verassen door het onbekende. Op het moment dat ik de weg begin te kennen, weet waar de winkels zijn, en weer eens een praatje met de zelfde mede kampeerder maak, is het tijd om naar de volgende camping te trekken. Dat opbreken en opbouwen van de tent is meestal in 20 á 30 minuten gebeurt. Dan zit de auto vol. Meestal heb ik dan een route langs kleinere wegen op de laptop gemaakt en deze in de Garmin geladen. De route is altijd meer dan we op een dag kunnen rijden. Zo onderweg stoppen we een paar keer om wat eten te kopen te picknicken iets te bekijken etc. Om een uur of 16.00 gaan we eens op de ANWB app kijken (tot vorig jaar gebruikte we de ANWB Camping gids) en bekijken of er een leuke niet al te grote camping (liefst charme) in de buurt is. vervolgens melden we ons bij de receptie, zoeken een plekje en bouwen de tent weer op.
Dit jaar hadden we bij vertrek in gedachte om het Westen en Oosten van Duitsland te ontdekken, Eerste stop was dan ook in Monschau. We dachten dat Duitsland wel kon, ik kijk regelmatig op weeronline.nl, waar je 14 dagen vooruit de weersverwachting per plaats kan bekijken. Het westen van Duitsland leek redelijk goede verwachtingen te hebben. Edoch na een week bleek toch dat er van uit centraal Europa de buien steeds meer richting het westen zouden gaan komen. Vervolgens gekeken hoe het zich in Frankrijk zou ontwikkelen. Ja daar bleek het beter te blijven. Zo is het de rest van de vakantie gegaan, we zijn eerst zuidelijker Frankrijk ingegaan dan weer westelijker en als laatste weer wat noord westelijker.
Door gebruik te maken van Weeronline.nl zijn we steeds buiten het buien gebied gebleven en of maakte met name kilometers op een regenachtige dag.
Onze persoonlijk bui is dus positief beïnvloed door de huidige mogelijkheden van de informatie technologie. Het combineren van lange termijn weersverwachtingen en het gebruik van goede route plan software (Basecamp van Garmin) werd het glas daardoor niet halfvol, maar zelfs driekwart vol.
O ja, het is niet allemaal zonneschijn die informatie technologie op vakantie. Vroeger had ik alleen een wereld ontvangertje bij mij, waar ik dagelijks om 20.00 uur even naar de wereldomroep luisterde. Heden download ik de krant op mijn PDA, lees mijn privé mail, chat met Whatsapp met mijn vrienden en familie en kijk zelfs soms met een goede WIFI verbinding naar allerlei TV uitzendingen. Waardoor je niet helemaal los van de wereld komt
O ja, We wisten heel snel dat vrienden in een vlucht eerder zaten dan het neer geschoten vliegtuig. We bleven goed op de hoogte hoe het met onze zwangere schoondochter ging (ja ja ik wordt opa!). Kon met trots foto’s delen met de kinderen waar we geweest waren en hoe we aan het genieten waren. had contact met een goede vriend die door naar de USA was om zijn familie te bezoeken.
O,ja, die rare Nexus PDA van mij, geeft op basis van waar je bent direct tips over de omgeving, waar is een restaurant, mooi plekken, korte termijn weersverwachting en weet zelfs waar ik de auto geparkeerd heb. Google Now heet dat.
O ja, “vooruitgang” heeft zo zijn voor en nadelen. belangrijk is dat we het gezamenlijk in goede banen leiden de voordelen versterken en de nadelen zoveel mogelijk proberen om te buigen naar voordelen. Don’t beat it, but join it!

Apotheek kwestie had nog een staartje

Mijn verzekeraar vergoed preferente medicatie voor 100% zonder dat deze gekort worden op mijn eigen risico. Ik ben dus chronisch gebruiker.

Tot mijn stomme verbazing kreeg ik andere medicatie dan de preferente van mijn verzekeraar. Dat koste mij dus geld. Het zelfde bleek het geval te zijn bij de medicatie van mijn (v)echtgenote.

Hierop heb ik de apotheek aangesproken met de eis dat ik mijn geld terug wil hebben en dat zij hun dossiers er op na zien dat er met elke patiënt waarbij deze fout is gemaakt contact wordt opgenomen en zij financieel gecompenseerd worden.

Uiteindelijk is er uitgekomen dat ze de verstrekte medicatie gecrediteerd hebben bij de verzekering en de preferente medicatie hebben gefactureerd. Voor ons komt dat op het zelfde neer, want nu kreeg ik van de verzekering de betaalde eigen risico terug.

Edoch ik wilde ook nog van de Apotheek een overzicht van de gecrediteerde en gefactureerde medicatie, hetzelfde heb ik opgevraagd bij mijn verzekering. Van de verzekering heb ik keurig een excell overzicht gekregen doch van de apotheek niet.

Kortom voor mij was hiermee de maat vol, en heb mijn relatie beëindigd met deze Apotheek in Toolenburg .Voortaan levert E-farma apotheek mijn medicatie en haal mijn pillen die ik direct nodig heb wel bij een andere apotheek in mijn woonplaats.

Het geeft wel enig gedoe, want de Huisartsen en Apothekers werken in mijn woonplaats in één HIS, dit heeft als voordeel dat iedere arts en Apotheek in mijn dossier kan als dat nodig is. Nu faxt E-farma het herhaling recept naar mijn huisarts en die moet dat weer terug faxen. Voor hun extra werk, doch ik laat mij niet door dit soort koppel verkoop in de maling nemen, want zo voelt dat wel zoals dat de afgelopen jaren is gegaan.

OV-Chipkaart verlopen, hoe krijg ik mijn geld terug!

Als je OV-Chipkaart verloopt, kan je online een nieuwe bestellen. Nadat de oude is verlopen krijg je het resterende saldo van je oude kaart teruggestort. Alleen, krijg je wel terug wat er op de kaart staat? In mijn geval in ieder geval nog niet. Ondanks dat er iets van 14 á 16 euro op stond, krijg ik 4 cent terug gestort. Het zelfde is het geval met de oude kaart van mijn partner.

Afgelopen Vrijdag heb ik maar eens naar de helpdesk gebeld, in eerste instantie werd ik doorverwezen naar een ander nummer, van de administratie. Op de administratie konden ze mij niet helpen en verwezen mij weer terug naar de helpdesk. Ook die zou mij wederom niet kunnen helpen, na wat aandringen ging ze overleggen met een collega. Haar gevraagd mij terug te bellen, want je betaald lekker voor die helpdesk. Dat kon niet. Dan maar even in de wacht. Na even gewacht te hebben, neemt ze de kwestie op en beloofd dat ik binnen 5 werkdagen terug gebeld zal worden.

Een vreemd detail is dat het saldo op mijn.ov-chipkaart nooit iets anders is geweest dan die paar centen. nimmer heeft een bij of afboeking effect op het saldo gehad.

Ik wacht af…………………….

partijbende

Zoals bekend mag zijn, ben ik een verwoed motorrijder. Het motorrijden bestaat uit dagelijks woon werk verkeer en regelmatig kortere of langere ritten, variërend van een dagje tot 10 daagse vakanties naar het buitenland. Al jaren onderhoud ik samen met een vriend de motorbende.com website. In die kleine 15 jaar dat we nu samen rondrijden en veel andere motorrijders aan ons hebben gebonden, is er  maatschappelijk ook veel verandert. Zagen we de Centrum partij  van Jan Maar en de Volksunie van die enge Glimmerveen als rare snuiters die toch geen voet op de Nederlandse aarde zouden krijgen, is er met de opkomst van het rechts populisme toch wel iets essentieels in onze samenleving verandert. Het lijkt er op dat we een eng stel populistische racisten zijn geworden. Die weer volgens het oude patroontje de buitenlanders de schuld geven. (O ja waar hebben we dat toch al weer eerder gehoord). Dit rechts populisme dient uiteraard met het zwaarste middel, wat we als mens ter beschikking hebben, bestreden te worden. En dat is Humor. Stellen we als motorbende op asl slachtoffers van de niets ontziende overheids apparaten, zoals justitie het OM, het ministerie en de Politie, zo zal partijbende intern vanuit het haagse politieke veld de enge populistische politici gaan bestrijden. Cynisme en Humor zullen de middelen zijn om deze mannen en vrouwen met hun kortzichtige wereldblik bestreden worden. Kortom Den Haag kijk uit Partijbende neemt de macht.

Partijbende zal binnenkort via de url www.partijbende.com bereikbaar worden, nu even via www.sjous.nl/partijbende. Uiteraard zijn we op zoek naar mensen die ook cynische en humorvolle stukjes zouden willen schrijven op de partijbende site.

Kafka en OV-chipkaart, oftewel hoe kom je van automatisch opladen af. deel 3

Na het wijzigen van het rekening nummer, was ik inderdaad in staat om automatisch opladen uit te zetten. Maar daar mee ben je er niet!

Je dient met de kaart naar de automaat te gaan en dan het product, stoppen van automatisch opladen op te halen. Dit zal dus met de oude kaart fout zijn gegaan, wel op de site uitgezet en niet op de kaart.

kortom verwarrend en nu staat de boel geheel uit.

Kafka en OV-chipkaart, oftewel hoe kom je van automatisch opladen af. deel 2

Wat de helpdesk mij had moeten vertellen, is dat je op de OV-chipkaart site het rekening nummer kan wijzigen dat aan de kaart is gekoppeld. Je kan na invullen van het rekening nummer, vanaf het nieuwe rekening nummer een betaling doen van 1 eurocent om je rekeningnummer te wijzigen. Nu wilde ik vervolgens het automatisch opladen uitzetten. Doch daar staat nog het oude nummer.  Wacht even een dag af, ik vermoed dat de centrale en decentrale database eerst gesynchroniseerd dienen te worden, voordat ik het automatisch opladen uit kan zetten met het nieuwe rekening nummer.

Wordt vervolgd

Kafka en OV-chipkaart, oftewel hoe kom je van automatisch opladen af.

Wij zijn, Marlou en ik, over het algemeen zeer tevreden over de OV-chipkaart. Terugkeren naar de strippenkaart of een treinkaartje zouden wij een gruwel vinden.

Doch ook aan een ideaal ding als de OV-chipkaart zitten nadelen, één zo een nadelig vervelend ding is automatisch opladen. Het lijkt heel erg gemakkelijk, doch wij hebben er erg veel last van gehad. In het begin van de oude kaart hebben we automatisch opladen aan gezet. Edoch, als je rekening even niet voldoende saldo heeft, dan wordt je OV-chipkaart direct geblokkeerd, je moet vervolgens wachten op een brief (die weken op zich kon laten wachten), om daarmee vervolgens naar een service punt gaan (dat is voor ons Schiphol), waarna na betaling de blokkade wordt opgeheven. Toen dat drie keer was gebeurt hebben we, ik denk drie jaar geleden ofzo, het automatisch opladen uitgezet. Als ik de kaart gegevens raadpleeg op ov-chipkaart.nl, staat het automatisch opladen uit.

Omdat de oude kaart binnenkort verloopt, viel er keurig een brief in de deur met de melding dat de kaart vernieuwd dient te worden. Prima, op naar de ov-chipkaart site. De gegevens ingevuld, foto geupload en betaald met Ideal.

Vrijdag werdt de nieuwe kaart bezorgt. In de brief staat de volgende passage: Automatisch opladen. Op uw oude kaart stond automatisch opladen (€10,00 per keer). Dit staat ook op uw nieuwe kaart en is reeds geactiveerd. U kunt er direct gebruik van maken. Het is niet nodig bij een balie van een vervoerder langs te gaan.

Huh automatisch opladen aan? hoezo. Dus zaterdag 31-8-2013 de kaart toegevoegd aan mijn ov-chipkaart. Zondag 1-9-2013 de gegevens geraadpleegd (duurt een dag na toevoegen voordat ze zichtbaar zijn). En ja hoor automatisch opladen staat aan. (dat doen ze dus op eigen houtje, zonder dat dat daar een machtiging door ons is gegeven).

Op de site van ov-chipkaart, zit een prachtig interactief formulier, waarmee je automatisch opladen kan aanvragen, wijzigen en opzeggen. Dit formulier ben ik dus gaan invullen. naam adres, kaartnummer etc etc. Na een paar stappen moet je met ideal een betaling doen van 1 eurocent vanaf het rekening nummer waaraan automatisch opladen gekoppeld is. Tja en dat is een rekeningnummer die we al jaren niet meer bezitten, we zijn namelijk van bank gewisseld enige jaren terug weg bij ING en overgestapt naar Triodos. Dus op deze manier is automatisch opladen niet uit te zetten.

Bellen naar de klantenservice van OV-chipkaart. Case voorgelegd, u kan het ook schriftelijk doen op de site is daar een pdf voor die u in kan vullen en opsturen. (bij het formulier dien je een afschrift toe te voegen van de desbetreffende rekening, als bewijs, maar afschriften hebben we in het verleden uitgezet, omdat ik al vanaf de jaren 80 telebanking gebruik (begonnen met girotel online via videotext met een 1200/75 baud modem (ik denk dat de meeste mensen niet eens weten wat videotext was)). Wat er dus overblijft is een klacht in te dienen, want via het formulier of de website moet je bewijzen dat het betreffende rekening nummer van jou is, en dat kunnen we niet daar we geen bescheiden  meer van hebben omdat de rekening al jaren geleden is opgeheven.

Kortom, in de klacht aangegeven dat ze voor 10-9-2013 het automatisch opladen uit gezet moeten hebben, tenslotte hebben ze het ook eigenhandig aan gezet. twee een audit dienen te doen hoe dit heeft kunnen gebeuren en drie maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.

Ik ga even speculeren over de oorzaak, OV-chipkaart is namelijk geen landelijk systeem, ieder vervoerbedrijf heeft zijn eigen OV-chipkaart systeem en koppelt deze aan het landelijke systeem. Bij de oude kaart was het mij al meerdere keren opgevallen dat de gegevens die op de kaart staan (zoals saldo bv) niet klopte met wat er op de ov-chipkaart site staat. Ik vermoed dus dat vanaf het begin de gegevens van de oude kaart op de Connexxion database en de OV-chipkaart database niet met elkaar in overeenstemming zijn. Bij ov-chipkaart staat vermoedelijk (translink) dat er geen automatisch opladen op staat, maar dat op de Connexxion database het opladen wel aanstaat. De kaart komt uiteindelijk weer van Connexxion (althans dat lijkt zo). Het klinkt altijd mooi om een product zoals een OV-chipkaart decentraal te willen regelen, doch als de gegevens eenmaal uit elkaar lopen dan is het bijna onmogelijk om deze weer in de pas te krijgen.

Maar goed, de oude kaart doet het nog dus we kunnen nog met het OV, ik hoop alleen dat onze oude rekening bij ING niet al weer is uitgegeven aan iemand, want dan kan het zo maar zijn dat dat er plotseling 10 euro wordt afgeschreven. Ik hoop dat we dit nog kunnen voorkomen.

Dit is een test winkel — geen enkele order zal uitgevoerd worden - test test