OV-Chipkaart verlopen, hoe krijg ik mijn geld terug!

Als je OV-Chipkaart verloopt, kan je online een nieuwe bestellen. Nadat de oude is verlopen krijg je het resterende saldo van je oude kaart teruggestort. Alleen, krijg je wel terug wat er op de kaart staat? In mijn geval in ieder geval nog niet. Ondanks dat er iets van 14 á 16 euro op stond, krijg ik 4 cent terug gestort. Het zelfde is het geval met de oude kaart van mijn partner.

Afgelopen Vrijdag heb ik maar eens naar de helpdesk gebeld, in eerste instantie werd ik doorverwezen naar een ander nummer, van de administratie. Op de administratie konden ze mij niet helpen en verwezen mij weer terug naar de helpdesk. Ook die zou mij wederom niet kunnen helpen, na wat aandringen ging ze overleggen met een collega. Haar gevraagd mij terug te bellen, want je betaald lekker voor die helpdesk. Dat kon niet. Dan maar even in de wacht. Na even gewacht te hebben, neemt ze de kwestie op en beloofd dat ik binnen 5 werkdagen terug gebeld zal worden.

Een vreemd detail is dat het saldo op mijn.ov-chipkaart nooit iets anders is geweest dan die paar centen. nimmer heeft een bij of afboeking effect op het saldo gehad.

Ik wacht af…………………….

partijbende

Zoals bekend mag zijn, ben ik een verwoed motorrijder. Het motorrijden bestaat uit dagelijks woon werk verkeer en regelmatig kortere of langere ritten, variërend van een dagje tot 10 daagse vakanties naar het buitenland. Al jaren onderhoud ik samen met een vriend de motorbende.com website. In die kleine 15 jaar dat we nu samen rondrijden en veel andere motorrijders aan ons hebben gebonden, is er  maatschappelijk ook veel verandert. Zagen we de Centrum partij  van Jan Maar en de Volksunie van die enge Glimmerveen als rare snuiters die toch geen voet op de Nederlandse aarde zouden krijgen, is er met de opkomst van het rechts populisme toch wel iets essentieels in onze samenleving verandert. Het lijkt er op dat we een eng stel populistische racisten zijn geworden. Die weer volgens het oude patroontje de buitenlanders de schuld geven. (O ja waar hebben we dat toch al weer eerder gehoord). Dit rechts populisme dient uiteraard met het zwaarste middel, wat we als mens ter beschikking hebben, bestreden te worden. En dat is Humor. Stellen we als motorbende op asl slachtoffers van de niets ontziende overheids apparaten, zoals justitie het OM, het ministerie en de Politie, zo zal partijbende intern vanuit het haagse politieke veld de enge populistische politici gaan bestrijden. Cynisme en Humor zullen de middelen zijn om deze mannen en vrouwen met hun kortzichtige wereldblik bestreden worden. Kortom Den Haag kijk uit Partijbende neemt de macht.

Partijbende zal binnenkort via de url www.partijbende.com bereikbaar worden, nu even via www.sjous.nl/partijbende. Uiteraard zijn we op zoek naar mensen die ook cynische en humorvolle stukjes zouden willen schrijven op de partijbende site.

Kafka en OV-chipkaart, oftewel hoe kom je van automatisch opladen af. deel 3

Na het wijzigen van het rekening nummer, was ik inderdaad in staat om automatisch opladen uit te zetten. Maar daar mee ben je er niet!

Je dient met de kaart naar de automaat te gaan en dan het product, stoppen van automatisch opladen op te halen. Dit zal dus met de oude kaart fout zijn gegaan, wel op de site uitgezet en niet op de kaart.

kortom verwarrend en nu staat de boel geheel uit.

Kafka en OV-chipkaart, oftewel hoe kom je van automatisch opladen af. deel 2

Wat de helpdesk mij had moeten vertellen, is dat je op de OV-chipkaart site het rekening nummer kan wijzigen dat aan de kaart is gekoppeld. Je kan na invullen van het rekening nummer, vanaf het nieuwe rekening nummer een betaling doen van 1 eurocent om je rekeningnummer te wijzigen. Nu wilde ik vervolgens het automatisch opladen uitzetten. Doch daar staat nog het oude nummer.  Wacht even een dag af, ik vermoed dat de centrale en decentrale database eerst gesynchroniseerd dienen te worden, voordat ik het automatisch opladen uit kan zetten met het nieuwe rekening nummer.

Wordt vervolgd

Kafka en OV-chipkaart, oftewel hoe kom je van automatisch opladen af.

Wij zijn, Marlou en ik, over het algemeen zeer tevreden over de OV-chipkaart. Terugkeren naar de strippenkaart of een treinkaartje zouden wij een gruwel vinden.

Doch ook aan een ideaal ding als de OV-chipkaart zitten nadelen, één zo een nadelig vervelend ding is automatisch opladen. Het lijkt heel erg gemakkelijk, doch wij hebben er erg veel last van gehad. In het begin van de oude kaart hebben we automatisch opladen aan gezet. Edoch, als je rekening even niet voldoende saldo heeft, dan wordt je OV-chipkaart direct geblokkeerd, je moet vervolgens wachten op een brief (die weken op zich kon laten wachten), om daarmee vervolgens naar een service punt gaan (dat is voor ons Schiphol), waarna na betaling de blokkade wordt opgeheven. Toen dat drie keer was gebeurt hebben we, ik denk drie jaar geleden ofzo, het automatisch opladen uitgezet. Als ik de kaart gegevens raadpleeg op ov-chipkaart.nl, staat het automatisch opladen uit.

Omdat de oude kaart binnenkort verloopt, viel er keurig een brief in de deur met de melding dat de kaart vernieuwd dient te worden. Prima, op naar de ov-chipkaart site. De gegevens ingevuld, foto geupload en betaald met Ideal.

Vrijdag werdt de nieuwe kaart bezorgt. In de brief staat de volgende passage: Automatisch opladen. Op uw oude kaart stond automatisch opladen (€10,00 per keer). Dit staat ook op uw nieuwe kaart en is reeds geactiveerd. U kunt er direct gebruik van maken. Het is niet nodig bij een balie van een vervoerder langs te gaan.

Huh automatisch opladen aan? hoezo. Dus zaterdag 31-8-2013 de kaart toegevoegd aan mijn ov-chipkaart. Zondag 1-9-2013 de gegevens geraadpleegd (duurt een dag na toevoegen voordat ze zichtbaar zijn). En ja hoor automatisch opladen staat aan. (dat doen ze dus op eigen houtje, zonder dat dat daar een machtiging door ons is gegeven).

Op de site van ov-chipkaart, zit een prachtig interactief formulier, waarmee je automatisch opladen kan aanvragen, wijzigen en opzeggen. Dit formulier ben ik dus gaan invullen. naam adres, kaartnummer etc etc. Na een paar stappen moet je met ideal een betaling doen van 1 eurocent vanaf het rekening nummer waaraan automatisch opladen gekoppeld is. Tja en dat is een rekeningnummer die we al jaren niet meer bezitten, we zijn namelijk van bank gewisseld enige jaren terug weg bij ING en overgestapt naar Triodos. Dus op deze manier is automatisch opladen niet uit te zetten.

Bellen naar de klantenservice van OV-chipkaart. Case voorgelegd, u kan het ook schriftelijk doen op de site is daar een pdf voor die u in kan vullen en opsturen. (bij het formulier dien je een afschrift toe te voegen van de desbetreffende rekening, als bewijs, maar afschriften hebben we in het verleden uitgezet, omdat ik al vanaf de jaren 80 telebanking gebruik (begonnen met girotel online via videotext met een 1200/75 baud modem (ik denk dat de meeste mensen niet eens weten wat videotext was)). Wat er dus overblijft is een klacht in te dienen, want via het formulier of de website moet je bewijzen dat het betreffende rekening nummer van jou is, en dat kunnen we niet daar we geen bescheiden  meer van hebben omdat de rekening al jaren geleden is opgeheven.

Kortom, in de klacht aangegeven dat ze voor 10-9-2013 het automatisch opladen uit gezet moeten hebben, tenslotte hebben ze het ook eigenhandig aan gezet. twee een audit dienen te doen hoe dit heeft kunnen gebeuren en drie maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen.

Ik ga even speculeren over de oorzaak, OV-chipkaart is namelijk geen landelijk systeem, ieder vervoerbedrijf heeft zijn eigen OV-chipkaart systeem en koppelt deze aan het landelijke systeem. Bij de oude kaart was het mij al meerdere keren opgevallen dat de gegevens die op de kaart staan (zoals saldo bv) niet klopte met wat er op de ov-chipkaart site staat. Ik vermoed dus dat vanaf het begin de gegevens van de oude kaart op de Connexxion database en de OV-chipkaart database niet met elkaar in overeenstemming zijn. Bij ov-chipkaart staat vermoedelijk (translink) dat er geen automatisch opladen op staat, maar dat op de Connexxion database het opladen wel aanstaat. De kaart komt uiteindelijk weer van Connexxion (althans dat lijkt zo). Het klinkt altijd mooi om een product zoals een OV-chipkaart decentraal te willen regelen, doch als de gegevens eenmaal uit elkaar lopen dan is het bijna onmogelijk om deze weer in de pas te krijgen.

Maar goed, de oude kaart doet het nog dus we kunnen nog met het OV, ik hoop alleen dat onze oude rekening bij ING niet al weer is uitgegeven aan iemand, want dan kan het zo maar zijn dat dat er plotseling 10 euro wordt afgeschreven. Ik hoop dat we dit nog kunnen voorkomen.

Diamantstraat 146, 1074 GG Amsterdam

http://www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-48784968-diamantstraat-146/ of http://www.kopenbijeigenhaard.nl/object.aspx?id=1074GG09W1146

In April 2011 is deze woning aan wijlen mijn vader aangeboden voor 213750 VON, als bewoner, de taxatie waarde was op dat moment 225000. (brief is nog in ons bezit)

Nu wordt de woning aangeboden voor 259000.

Wonderlijk als je bedenkt dat in die tijd in de regio Amsterdam de prijzen van appartementen zo een 10 % zijn gedaald.

Dus als de marktontwikkeling gevolgd zou zijn dat zou de woning nu voor 200000 aangeboden dienen te worden.

Mijn vader betaalde ongeveer  400 euro per maand aan huur.

De woning heeft enige verbeteringen ondergaan na dat wij het huis hebben leeggeruimd.

  • Muren zijn gestukt
  • Nieuwe plafonds
  • Nieuwe radiatoren
  • Volgens de tekst nieuwe CV
  • Ik denk nieuwe binnendeuren (lijkt op de foto’s zo te zijn)

Nadelen van de woning zijn:

  • Vocht doorslag in het achterste kamertje (altijd al zo geweest vanaf dat wij er gewoond hebben 1961)
  • Enkele ramen
  • Tocht
  • Steens muren zonder isolatie.
  • Enigszins gehorig.
  • Huiskamer op het noorden
  • Klein balkon
  • Onderhoud laat te wensen over
  • Belachelijk hoge vraagprijs (is een arbeiders woning, welke arbeider kan dit betalen, Wethouder Wibaut draait zich om in zijn graf)
  • Kozijnen waren verrot van binnenuit, mogelijk vervangen, anders kijk het goed na dat ze niet zijn opgevuld met het een of ander.
  • Ramen sluiten niet altijd even goed, vader hing zelfs plastic voor de ramen om de kou in de winter buiten te houden. (mogelijk gerepareerd)

Voordelen

  • Ruime woonkamer
  • Fijne zolder (als kamer te gebruiken)
  • Geweldige gang om als kind in te spelen
  • Uitzicht uit huiskamer (bomen naast het badhuis staan tegenwoordig in de weg, stonden daar niet origineel)
  • Huis met karakter, volgens overlevering is het, het Stuurhuis van het schip (Amsterdamse school is vaak geïnspireerd op een schip)
  • Leuke buurt, erg rustig en dicht bij de stad en zo de stad uit. (slechte naam Diamantbuurt is onzin, vader werd door die “rot Marokkanen” gerespecteerd en vriendelijk behandelt. (er wonen veel nationaliteiten in de buurt, oorspronkelijk woonde er veel joodse mensen die niet meer zijn teruggekeerd. Ook was er veel huisvlijt (diamantbewerkers)
  • Zeer aardige buren, die heel tolerant waren.

Kansen

  • Wenteltrap naar zolder binnendoor maken
  • Achterkamertjes samen voegen
  • Trappenhuis naar dak door trekken (is nu een gesloten toren zonder iets)
  • Dakterras aanleggen op eigen dak. (mits daar vergunning voor te krijgen is)

Let op:

  • Electra was veroudert (dateerde van eind jaren 70) is mogelijk vernieuwd
  • Er was lekkage in de Toilet naar beneden buren
  • Er was lekkage in het achterkamertje naar beneden buren
  • Vloeren zijn van hout, dus laat goed nakijken of de balken onder toilet en achterkamertje door de vocht niet zijn aangetast
  • Vochtdoorslag door de buitenmuren.

Betreffende woningbouw stichting is niet de klantvriendelijkste Woningbouw stichting in Amsterdam, ik denk dat ze er voor zullen zorgen dat ze minimaal 51% van de woningen zelf behouden binnen de VEH (kortom je hebt als koper dan niets te vertellen).

Woning is eind jaren 70 gerenoveerd, bij deze renovatie is de woning verbetert van een vijf kamer woning naar een vier kamer woning (huidige woonkamer waren twee kamers), tevens is de keuken verplaatst naar de slaapkamer en omgekeerd. Er is een douchecel gemaakt en de WC is verplaatst)

We hebben in het verleden overwogen de woning te kopen, doch gezien de prijs is dat niet gedaan, zeker in verhouding met de huur die het koste.

Advies: onderhandel de prijs goed uit, de vraagprijs is het niet waard, gezien de vocht en tocht problemen. Let op verborgen gebreken (vloeren en kozijnen).

 

Medicatie overzicht ligt klaar in de Apotheek, Sjapoo!

Vandaag trof ik een voicemail in mijn mail aan van de Apotheek. Het overzicht ligt nu al bijna twee weken op mij te wachten en ik kan het ophalen, tevens graag een afspraak om mijn ervaring die ik op dit blog gepost hebt te bespreken. Op dat moment kreeg ik last van mijn vooroordelen, tja ze willen zeker dat ik het er vanaf haal, en nog meer van dergelijke ideeën gingen er door mijn hoofd heen.

Lastig hoor vooroordelen, moet je, je constant bewust van blijven.

Kortom uit het werk lopende naar de auto heb ik de Apotheek gebeld.  Ik kreeg een van de Apothekers die daar werken aan de lijn. Het kwam erop neer dat men er van baalde dat ik deze negatieve ervaring heb gehad, toen ik om mijn historie vroeg. Dagelijks worden er uitdraaien gemaakt op aanvraag van bv andere zorgverleners omdat elektronische uitwisseling dan niet kan.

Het was een slechte dag en laat op de dag of iets dergelijks, voor degene die mij aan de balie hielp, Apotheek beleid is om iedereen die om zijn eigen historie vraagt deze te verstrekken.

In dat telefoon gesprek heb ik ook een andere vraag gesteld, want in mijn beleving dienen vanaf 1 januari 2013 de zorgverleners bij het eerste contact de opt-in vraag te stellen en te registreren. De opt-in vraag betekend dat je wel of niet instemt dat je dossier via het LSP uitgewisseld mag worden. Is de opt-in vraag niet gesteld of negatief dan betekend dat, dat er geen gegevens uitgewisseld meer mogen worden. Persoonlijk wens ik dat elke zorgverlener die ik daar toestemming voor geef mijn gegevens kunnen opvragen bij de andere zorgverleners. Mijn leven is mij lief, om het zo maar te zeggen. Bij mijn Apotheek staat hopelijk nu de opt-in op de agenda en ik zou het zeer waarderen als ze binnenkort actief starten met het stellen van de opt-in vraag.

Het was een bijzonder fijn gesprek die mij duidelijk maakte dat zoals ik bejegend ben absoluut niet de manier is zoals de apotheek dat zou willen zien. Men gaat het gesprek aan binnen het team om er voor te zorgen dat dergelijke vragen in de toekomst juist worden afgehandeld. Sjapoo